یافته های جدید امکان پیشگیری از بیماری متابولیک مرتبط با سن را فراهم می کند

15نوامبر 2019 - مطالعه ی محققان Yale نشان داد که چرا چربی شکمی اطراف ارگانها با افزایش سن در افراد افزایش می یابد، یافته ای که می تواند راه های درمانی جدیدی را برای بهبود سلامت متابولیک ارائه دهد، و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و آترواسکلروز ناشی از التهاب را کاهش دهد.این تحقیق به رهبری دکتر Vishwa Deep Dixit، استاد طب مقایسه ای و ایمونوبیولوژی، در 15 نوامبر در مجله ی متابولیسم سلولی منتشر شد.

پژوهش قبلی این محققان نشان داده بود که با افزایش سن، توانایی بدن در تولید انرژی با سوزاندن چربی شکمی، کاهش می یابد. در نتیجه، چربی هایی که اندام های داخلی را احاطه کرده اند، در افراد مسن افزایش می یابد. محققان آزمایشگاه پرفسور دیکسیت دریافتند که سلولهای ایمنی لازم برای فرآیند چربی سوزی به نام ماکروفاژها در افراد مسن هنوز فعال هستند اما با افزایش چربی شکمی همراه با افزایش سن، تعداد کلی آنها کاهش می یابد.

مطالعه ی اخیر نشان داد که اتفاق دیگری نیز با افزایش سن حیوانات رخ می دهد: تکثیر سلولهای Bدر چربی شکمی به طور غیر منتظره ای افزایش می یابد که به افزایش التهاب و افت متابولیک کمک می کند. پرفسور Dixit گفت: این سلولهای B در بافت چربی منبع بی نظیری از التهاب هستند. به طور معمول سلولهای B آنتی بادی تولید می کنند و از بدن در برابر عفونت ها دفاع می کنند. اما با افزایش سن ، سلولهای B موجود در بافت چربی که تعدادشان افزایش یافته است،دچار اختلال عملکرد می شوند و به ایجاد بیماری متابولیکی کمک می کنند.

پرفسور Dixit گفت: وقتی سلولهای B به درستی کار می کنند، برخی از آنهادر صورت نیاز برای محافظت از بدن در برابر عفونت، گسترش می یابند و سپس به حالت اولیه باز می گردند. اما با افزایش سن، آنها در چربی شکمی گسترش یافته و به حالت قبلی باز نمی گردند.

وی گفت: این وضعیت، حیوان را مستعد دیابت و اختلال در عملکرد متابولیکی مانند ناتوانی در سوزاندن چربی می کند. پرفسور Dixit این تئوری را مطرح کرد که این گسترش مداوم ممکن است ناشی از افزایش طول عمر انسان باشد و فشاری را به سلولهای بدن وارد کند که خارج از محدوده ی تکاملی آنها است. وی گفت: "چندین مکانیسم هستند که در بدن برای افزایش طول عمر انتخاب نشده اند".

محققان دریافتند که سلولهای B چربی با دریافت سیگنالهای ماکروفاژها که در نزدیکی آنها هستند، گسترش می یابند. محققان دریافتند که با کاهش سیگنال ماکروفاژها و حذف سلولهای B در بافت چربی، می توانند روند گسترش سلولهای B را معکوس کرده و در برابر کاهش سلامت متابولیک ناشی از سن از حیوان محافظت کنند.

پرفسورDixit  گفت: این می تواند به امکانات مهیجی برای استفاده ی مجدد از داروها برای هدف قرار دادن این سلولهای B ناکارآمد در بافت چربی برای بهبود نتایج سلامتی و محافظت در برابر بیماری های متابولیکی منجر شود. دارویی بنام سیتوکینIL-1B ، یکی از پروتئین های کوچک محرک این روند را کاهش می دهد و در حال حاضر برای محافظت در برابر بیماری های قلبی استفاده می شود.  Dixitگفت: در قدم بعدی باید بررسی کنیم که آیا کاهش این سیتوکین در افراد مسن می تواند باعث پایین آوردن گسترش سلول هایB در چربی شکمی شود؟

وی افزود: همچنین برخی از داروهای ایمونوتراپی که در برخی سرطانها استفاده می شوند، سلولهای B را خنثی می کنند. اثربخشی این داروها نیز می تواند برای کاهش بیماری متابولیک در افراد مسن آزمایش شود.

منبع:

Cell Metabolism, 2019; DOI: 10.1016/j.cmet.2019.10.006

www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191115190313.htm